Levyarvostelu: Gunplay – Haram

Gunplay – Haram (2017)

Kirjoitin kesällä arvostelun Gunplayn “The Plug”-nimisestä albumista. Levy oli lyhyt ja ytimekäs teos karua trap-musiikkia, josta pidin. Syyskuussa 2017 floridalaisräppäri julkaisi jo uuden albumin; edeltäneen albumin tavoin Real Talk Entertainmentin kautta levykauppoihin ja suoratoistopalveluihin ilmestyi “Haram”-niminen julkaisu. Levyt on julkaistu hieman yli 3 kuukauden sisällä. Kun huomioidaan elokuussa julkaistu “The Fix Tape”-mixtape sekä kesäkuussa julkaistu yhteislevy Mozzyn kanssa (Dreadlocks & Headshots), niin voidaan todeta Gunplayn julkaisutahti huikeaksi.

Julkaisulla on kymmenen raitaa ja 30 minuutin toistoaika, mikä jatkaa pituuden osalta The Plugin linjaa. Vierailijoita on myöskin edeltäneen albumin tavoin hyvin hillitysti ja niinpä tälläkin kertaa Gunplay pääsee runsaasti ääneen; The Plugilla vieraillut Mozzy räppää tällä julkaisulla kahdella raidalla ja muuten verset ja kertosäkeet hoitaa Gunplay itse.

Aloitusraita “No Bricks” on hyvä alku julkaisulle ja trap-biitti sekä räppärin tiukka flow vievät heti kuulijan mennessään. Tuotannollisesti, sanoituksellisesti ja tyylillisesti tämä raita tekee selväksi, että levy jatkaa The Plugin jalanjälkiä.

Kolmas raita, “Co-Defendant”, on intromainen puhe, joka pohjustaa neljättä raitaa, jonka nimi on “Tellin”. Puheessaan Gunplay palaa muistelemaan sitä, kuinka hän oli lähellä saada ison tuomion kirjanpitäjänsä aseellisesta ryöstöstä ja pahoinpitelystä. Asiasta räppäri riimitteli jo edellisellä albumillaan. Tällä kertaa näkökulma on kuitenkin toinen; nyt Gunplay syventyy tarinoimaan siitä, kuinka hänen ystävänsä kirjoitti tapauksen jälkipuinnin yhteydessä poliisille Gunplayta vastaan todistavan lausunnon. Kolmannen raidan puheessaan artisti kertoo nimenomaan vasikoinnista ja ystävän pettämisestä.

“Tellin” on albumin paras raita omasta mielestäni. Edeltävä intromainen raita laittaa mielen odottamaan riimejä vasikoinnista ja juurikin sitä tämä kappale pitää sisällään. Konsepti flow’n puolesta on mielenkiintoinen. Gunplay nimittäin ei tukeudu laulukertosäkeeseen tälläkään raidalla, vaan tekee itseasiassa lievästi käänteisen tempun; kertosäe on melko tyypillistä räppäämistä ja sitten taas verseissä hän käyttää puolittain laulavaa flow’ta. Kertosäkeessä on tarttuvaa lyriikkaa:

“Heard that nigga signed the dotted line (I heard)
Sold his soul just to serve no time (I heard)
Told them people what they want to know (I heard)
Told them ’bout the murders and the dough (I heard)”

Mozzyn kanssa räpätty “Easy” on raita, jonka kaksikko julkaisi jo yhteislevyllään kesällä 2017. Seuraava raita “Slangin Slabs” kuulostaa siltä, kuin Gunplay olisi ollut jossain studiossa nauhoittamassa freestyle-tyylistä sessiota, jonka joku olisi nauhoittanut älypuhelimellaan. Äänenlaatu ja tyyli ovat heikompaa tasoa, mutta mies toki räppää todella hyvin.

“Throwing Rocks (feat. Mozzy)” on letkeämmällä ja rennommalla tunnelmalla varustettu raita, kuin mitä yleensä Gunplaylta kuullaan. Biitti on soul-sampleilla saatu leppoisaksi. Tämä raita on tuotannollisesti ja tunnelmaltaan avoautoilumusiikin ja trapin risteytys.

“Call Log (remix)” on juuri sitä, mitä nimi kertoo; yksi edeltäneen albumin parhaita raitoja on julkaistu Haram-albumilla remixattuna. Alkuperäinen oli hieman parempi, mutta tämäkin versio on toki kiinnostava. Orginaalin version raaka, moderni trap-biitti on vaihtunut versioon, jossa trap ja piano kohtaavat. Biitin hieman melankoliseksi saatu pianomelodia tuo mieleen Detroitin gangsta-saundin.

Viimeinen raita “So Trill” on tunnelmallista trapia tuotannon puolesta. Biitti on varsin kiinnostava ja “potkiva”. Gunplay räppää karua katutarinaa raidalla, joka on levyn parhaimmistoa:

“I’m certified, fuck what you heard about
Heard about how he got murdered through the word of mouth
Robbed the wrong nigga, might as well have murked himself
Knife to the windpipe and you could skip the shells”

“Soldiers and lieutenants, Porches and new Benzes
Even though it seems senseless, I keep swingin’ for the fences
On a mission for the million, I don’t need me no dilemmas
Feds been watchin’ since TV’s had antennas”

Albumi on ripeästi kuunneltu läpi ja yleisilmeeltään hyvää trap-musiikkia. Gunplayn linja ja ote pysyy vahvana. Tuontannollisesti levy jää hieman The Plugin varjoon tietyin osin, mutta sitten taas tunnelmallisempi ja hieman melodisempi linja kompensoivat tilannetta.

Lyhyt albumi on yleisesti ottaen moderni ja järkevä ratkaisu. Eritoten tämän vuosikymmenen puolella musiikkimaailmassa on haastettu tyypillisen albumin konseptia ja erityisesti pitkien albumien vastapainoksi on syntynyt aiempaa enemmän lyhyempiä ja ytimekkäämpiä julkaisuja. Lyhyt voi olla kaunista, mutta Haramin ongelmaksi muodostuu, että varsinaista uutta musiikkia on julkaisulla liian vähän. “Slangin Slabs”-raidan luonnetta kuvailinkin jo huonolaatuisesti äänitetyksi freestyle-vedoksi, jollainen on mixtapella ihan tyypillinen ja hyväksyttävä raita (mutta albumilla vähän kyseenalainen ratkaisu). “Easy” on julkaistu jo kertaalleen yhdellä levyllä ja näiden seikkojen jälkeen “Call Log (Remix)”-raitakin alkaa tuntua täytteen pakolliselta hakemiselta remixin hyvyydestä huolimatta.

Jos levyltä olisi jätetty pari raitaa julkaisematta ja tilalle olisi saatu uutta hyvää musiikkia, niin oltaisiin ainakin melko lähellä kiitettävää arvosanaa. Gunplayn ja trapin ystäville tämä levy on kritisoinnista huolimatta tarkistamisen arvoinen julkaisu, joka tekee selväksi Gunplayn nälän tehdä hyvää räppiä. Vaikka uuden musiikin puute ja täyteraidat tekevät itse albumille kokonaisuutena hallaa, niin levy jättää ainakin allekirjoittaneen odottamaan innokkaana artistin seuraavaa julkaisua.

Kouluarvosana: 7

Teksti: hennessyyp

Spotify: